29.11.13

O ENGANIDO OU TANGARAÑO


Ó ler a entrada que Marisa fixo sobre a pedra do tangaraño, chea de sentimentos e lembranzas, tamén eu recordei algo que escribira hai anos para non esquecer o que me contaban na aldea. Aquí volo deixo:


O ENGANIDO OU TANGARAÑO
Cando a xente fala do enganido ou tangaraño (tarangaño, din moitas veces), e se lle pregunta en que consistía, todos afirman que era o que padecían os nenos que non saían do que eran: débiles, diminuídos, sen forza; probablemente fose un caso de raquitismo: enfermidade infantil provocada por unha defectuosa mineralización dos ósos e falta de vitamina D.
Contáronme que levaban o neno enfermo a unha carballeira na que houbese un carballo con gallas; alí, dúas irmás, entre as que non nacese un home, e despois de comer unha libra de pan, dispúñanse a cortar o enganido.
Unha veciña explicoume a forma de facelo e díxome que ela o fixera.
Cada irmá estaba dun lado do carballo, pasaban e repasaban a criatura, dunha á outra, por entre as gallas e dicían:
            -Miña irmá, mira o que che dou.
            -O enganido e engarillado.
            -Tu lo recibes sano y vivo
            pola gracia de Dios
            y de la Virgen María.
            un Padrenuestro y un Ave María
            ofrecido al santo de este día.
( Fixádevos no uso da lingua)
Ó neno ou nena que se quería curar quitábaselle a roupa que levaba e poñíaselle outra; algúns falan de que se queimaba a que lle quitaban; a miña veciña explicoume que quedaba alí ata que pudría.
Taboada Chivite chámalle a este rito, rito de paso porque o enfermo é pasado a través dunha árbore fendida, das gallas dun carballo ou por unha pedra furada, como o Penedo Vigón que está á beira da ermida de San Benito de Coba de Lobo. Explícanos, no seu libro Ritos y creencias gallegas que a nai lle pasaba a criatura á madriña, dicindo:
            Señor San Bentio,
            meu fillo che traio;
            doente cho deixo,
            devólvemo sano.
Dá no mesmo libro outras versións. Fala tamén do cambio das roupas vellas, polas novas, e tamén di que, ó final, facían un nó en calquera xesta. Volvían ó pouco tempo e se a xesta secara, o neno morría, pero se estaba vizosa, curaba.


No hay comentarios:

Publicar un comentario